دانلود فایل پاورپوینت اصالت تفسیر تابعین

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن دانلود فایل پاورپوینت اصالت تفسیر تابعین :


دانلود فایل پاورپوینت اصالت تفسیر تابعین





برخی خاورشناسان درباره دانلود فایل پاورپوینت اصالت تفسیر تابعین تردید کرده‌اند. این تردیدها بر سه اساس است: نخست روایاتی در ذم تفسیر که طبری (م. 310 ق.) به نقل از برخی تابعین و صحابه نقل کرده است.

[1] جامع البیان, ج1, ص54 - 55.

[2] الارشاد, ج1, ص396.

[3] مقدمه فی اصول التفسیر, ص46 - 50.

این در حالی است که از همین افراد روایات تفسیری فراوانی نقل شده است.

[4] Old Muslim Opposition against Interpretation of the Koran pp. 7-43 The present status of tafsir studies, pp. 226-228.

[5] مذاهب التفسیر الاسلامی, ص73 - 81.



فهرست مندرجات

1 - اسناد احادیث دال بر منع تفسیر
2 - مشکل انتساب آثار قرن چهارم و پنجم
3 - پژوهش درباره تفسیر تابعین
4 - فهرست منابع
5 - پانویس
6 - منبع


اسناد احادیث دال بر منع تفسیر


اسناد احادیث دال بر منع تفسیر, نشان می‌دهند که راویان آن ها, مدنی بوده‌اند که تنها می‌توانند بازتاب دهنده دیدگاه برخی صحابه و تابعین مدینه درباره تفسیر قرآن باشند؛ همچنین نکته دیگری که توجه چندانی به آن نشده است, تحول در معنا و مفهوم تفسیر در قرون اولیه است و به احتمال قوی, تفسیر در قرن اول به معنای تفسیر به رأی تلقی می‌شده است؛ اما جدی ترین تردید درباره دانلود فایل پاورپوینت اصالت تفسیر تابعین بحث مکتوب بودن آرای تفسیری تابعین است. نظر مقبول تر در میان محققان درباره مکتوب بودن آرای تفسیری تابعین این است که این مکتوبات در حد یادداشت های شخصی بوده که در نسل های بعد از تابعین به صورت مدون مکتوب شده‌اند.

[6] Ms. 1075 Tafsir of The Cairene Dar Al-Kutub And Mugahid"s Tafsir, p.174 Writing and publishing on the use and function of writing in the first centuries of Islam, pp.423-35.

تفاوت در نقل قول های تفسیری تابعین در ذیل یک آیه یا آیات مشابه مهم ترین دلیل برای این نظر است.

[7] برای تفصیل مطالب و آرای مختلف خاورشناسان در باب تدوین و چگونگی مکتوب شدن سنت شفاهی در دو قرن اول هجری بنگرید به:The Development of Exegesis in Early Islam, pp.8-64. Dating Muslim "Traditions:A Survey, pp.204-253.



مشکل انتساب آثار قرن چهارم و پنجم


بخشی دیگر از تردید خاورشناسان درباره وثاقت متون تفسیری قرن اول و دوم, به مشکل انتساب آثار قرن چهارم و پنجم از سوی محققان مسلمان به افرادی از قرن اول باز می‌گردد. نمونه‌ای مهم از این دست, تفسیر مشهور تنویر المقباس من تفسیر ابن عباس است که بیشتر به عنوان اثری تألیف فیروزآبادی (م. 817 ق.) شهرت دارد. کلود ژیلیو در مدخل تفسیر نگاری دوران کلاسیک اسلامی در بحث از مسئله وثاقت متون تفسیری قرن اول و دوم به این تفسیر مثال زده و با مبنا قرار دادن انتساب آن به افرادی مختلف از قرن اول تا قرن نهم, به استدلال برای نفی وثاقت متون تفسیری قرن اول و دوم پرداخته است

[8] Encyclopaedia of the Quran, Vol.2, s.v Exegesis of the quran:Classical and Medieval, p.104.See also The Development of Exegesis in Early Islam, p.135.

, در حالی که این کتاب که به رغم چاپ های مکرر آن, هنوز نیز چاپ انتقادی از آن منتشر نشده به وضوح نشان می‌دهد که اثری از قرن چهارم و تألیف یکی از عالمان کرّامیه نیشابور است.

[9] Tafsir Ibn Abbas and criteria for dating early tafsir texts, pp.38-83.

اندرو ریپین ناتوان از شناخت هویت اصلی مؤلف کتاب در بحثی درازدامن به بحث از هویت نگارنده این تفسیر پرداخته است. همچنین ونسبروا به عنوان معیاری در ارزیابی اصالت متون تفسیری قرن اول و عصر تابعین, به دلیل استناد به شعر در تفاسیر مقاتل بن سلیمان, کلبی و سفیان ثوری کوفی (م. 161 ق.), در اصالت متون تفسیری عصر تابعین تردید کرده و مدعی است که استناد به شعر در تفسیر پس از نگارش تفاسیر پیشگفته بوده است.

[10] Quranic Studies, pp.142, 217.

تفسیر کلبی که مورد استفاده ونسبروا در تحقیق خود قرار گرفته در حقیقت همان الواضح فی تفسیر القرآن است که اساساً اثری تألیف شده در قرن چهارم است و استناد وی به آن کتاب برای بررسی اصالت متون تفسیری قرن اول و دوم نادرست است.

[11] Quranic Studies, pp.xil-xl.



پژوهش درباره تفسیر تابعین


در سالیان اخیر توجه به تحقیق و پژوهش درباره تفاسیر تابعین از موضوعات مورد علاقه قرآن پژوهان مسلمان و غیر مسلمان بوده و تک نگاشته‌های فراوانی در این موضوع تألیف شده است. از مهم ترین این پژوهش ها می‌توان به مجاهد بن جبر و منهجه فی التفسیر از جمیله غزانی , عطا بن ابی رباح و جهوده فی التفسیر از عبدالواحد بکر ابراهیم عاید , تفسیر سعید بن جبیر از محمد ایوب محمد یوسف, مجاهد المفسر و التفسیر از احمد اسماعیل نوفل و ابراهیم النخعی و آثاره الوارده فی تفسیر سوره الفاتحه والبقره و آل عمران از خانم نوال لهیبی (رساله کارشناسی ارشد در دانشگاه ام القری) را نام برد. در سالیان اخیر, تلاش هایی برای بازسازی تفاسیر تابعین صورت گرفته که از جمله آن ها می‌توان به بازسازی تفسیر سعید بن جبیر با عنوان تفسیر سعید بن جبیر و نقش آن در تطور تفسیر از جواد ترندک ( تهران, 1378

لینک کمکی